Your browser is outdated. Upgrade your browser for better user experience and security

November 2022 - december 2025

Samen met verschillende partners gaan we binnen het Living Lab project op zoek naar hoe we textiel langer in de kringloop kunnen houden. Textiel is vaak een wegwerpproduct: gemaakt in lageloonlanden, snel geconsumeerd en nog sneller weggegooid. Bij Okazi doen we onderzoek naar bruikbare en onbruikbare textiel in het sorteercentrum. Van alles wat we verzamelen en krijgen is er helaas slechts een deel verkoopbaar in onze winkels. De textielafvalberg wordt heel snel groter en alleen samen met jou, de consument, kunnen we dit veranderen.

Het Living Lab test bij verschillende doelgroepen wat werkt en ook wat niet. Wie koopt er tweedehands en is dit altijd om financiële redenen? Voor jong en oud ontwikkelen we projecten en testen we deze uit. Wat houdt mensen tegen om tweedehands kleding te kopen?

FINALE-OPMAAK-TEXTIEL-LivingLab-tennis.jpg

We bedenken samen manieren om het anders aan te pakken in de mode industrie. Door het taboe rond (tweedehands) textiel te doorbreken en het gesprek & onderzoek aan te gaan met jong en oud. Wie kan er tegenwoordig nog kleding herstellen? Waarom een kledingstuk weggooien als het nog valt te repareren? Kunnen we anders omgaan met textiel wat we elke dag dragen/gebruiken?

Het idee om samen circulaire ideeën tot stand te brengen is wat ons drijft om dit naar een hoger niveau te tillen. Concepten ontwikkelen die duurzaam zijn voor nu en de toekomst is onze doelstelling.

Sinds de industrialisering leven we in een lineaire maatschappij. Dit is een mooiere benaming voor de wegwerpcultuur waarin we zijn opgegroeid. We produceren dingen om ze enkele keren te gebruiken en dan weg te gooien. Wij willen dit veranderen naar een circulaire economie. Wat betekent dat we gaan onderzoeken hoe we ‘afval’ toch nog kunnen gebruiken voor iets anders. We onderzoeken wanneer en waarom consumenten toch andere keuzes gaan maken binnen de modesector. 
 

Onze partners

De partners zijn Stad Hasselt voor de administratieve ondersteuning en coördinatie, AVANSA Limburg voor het bereiken van kwetsbare doelgroepen, Studio AMA voor het uitwerken van creatieve concepten, Limburg.net voor de communicatie en Okazi voor de aanvoer van materialen en logistieke ondersteuning. Dit is een project gesubsidieerd door VLAIO, met ondersteuning van de Vlaamse overheid.

Welk type shopper ben jij?

Ontdek welk type shopper jij bent en leer hoe je duurzamer aan de slag kunt gaan.